5 lätta koständringar

publicerat i Allmänt;
* Drick inte kalorier: Ett av de vanligaste problemen när det kommer till att dra ner på sitt kaloriintag är alla gömda kalorier i dricka. Forskning visar att de som oftare dricker sötade drickor även oftare har en högre vikt och fettprocent. Genom att dra ner på exempelvis läsk eller bara juice blir man av med många kalorier per dag. Vill man dricka annat än vatten kan fettsnålmjölk vara ett bättre än ett glas juice eller saft då det gömmer sig mycket socker. Här ingår så klart även alkohol, där exempelvis ett glas lättöl innehåller mer kalorier än cola och fanta.
* Skriv matlista och planera: Genom att vara strukturerad och planera i förväg minskar risken för det där dåliga valet. Handlar man en eller två gånger i veckan och har en lista så finns det inte så mycket hemma som kan ge en sug. Finns chips eller godis hemma är det ju större risk att man äter det än om man inte har köpt det från första början. Här är det självklart en fördel om m,an bor själv eller med någon som har samma inställning till mat och kost som man själv har, som står ut med att det inte finns fusk hemma i vardagen. Detta gäller så klart även matlåda på jobbet. Har du lådan kan du inte skylla på något om det serveras "dålig" mat på restaurangen,
* Byt pasta mot matig sallad: Ett ganska lätt sätt att dra ner på kalorier egentligen och få en mer balanserad kost. Byta ut pasta och ris mot potatis, rotfrukter eller sallad gör mycket. Har man en matig sallad med blad, gurka, tomat och kanske sparris, avokado eller oliver som innehåller bra fetter krävs dessutom mindre för att bli mätt och man håller blodsockret på en jämnare nivå.
* Välj rätt fetter: Det är alltid en massa snack om fett och hur dåligt det är för kroppen, men det beror helt och hållet på vilket fett det är man får i sig. Självklart är det onyttigt att äta friterat varje dag! Däremot skulle jag inte kalla det onyttigt att steka i lite olja eller äta en avokado. Genom att välja naturliga och helst omättade fetter får man i sig det nyttiga fett som kroppen faktiskt behöver. Även djurfett är bra i lagom mängd, men mycket fisk och nötter gör att man får i sig bra fetter. Jag äter mer fett än socker, genom att exempelvis ta bort pasta och godis, fetter är inget man ska vara rädd för! 
* Ät ofta och mindre: Något som är vanligt i dagens stressade samhällen är att man äter för sällan. Är det stressigt på jobbet kanske man skippar lunchen eller så hinner man inte med frukost. Den kostplan som folk får efter en viktoperation är att äta sex gånger om dagen i mindre portioner. Visst har de nu små magsäckar men det är ett bra tänk. Ät frukost, lunch och middag samt tre mindre mellanmål. När du äter ska du alltid bli nöjd, aldrig proppmätt. Ett bra mått kan vara ca 3 dl i mängd de större målen och ca 1 dl i mängd på mellanmålen. Äter man på detta sätt går man inte hungrig, man svullar inte i sig för att man inte ätit under dagen och blodsockret hålls på en bra nivå.
Har ni läsare några andra bra tips på hur man lätt kan lägga om sin kost till det bättre? Släng iväg en kommentar så kan alla få en massa bra tips på kostförändringar. Vi får bara en kropp i livet, varför inte behandla den med lite respekt?

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Zara:

Riktigt bra tips det där ☺️

Kommentera inlägget här :